Vægttab: 5 råd du aldrig har hørt før!

“Spis sundt”, “spis varieret”, kalorier mig her og kalorier mig der. Vi bliver konstant bombarderet med tips til vægttab – på nettet, i magasiner og på ham den irriterendes t-shirt.

“That’s some funny shirt right there…”

Vi er nogle tykke grise, siger samfundet. Det skal vi selvfølgelig gøre noget ved! Men det er søren-jensme ikke med min gode vilje, at jeg udskifter baconen i min sandwich med rucola. Vægttab er en hård kamp, men på denne liste har vi samlet 5 alternative måder til vægttab. Det mest effektive er selvfølgelig at dyrke motion hver dag og spise en buket selleri i stedet for rigtig mad. Men her kommer 5 andre måder, du kan overveje at benytte dig af…

 

#5: Kig på din mad, når du spiser

Mange af os – undertegnede inklusiv – har den helt horrible vane, at vi indtager flere af dagens måltider foran fjernsynet. Det er i sig selv ikke så slemt, men er fjernsynet tændt, er det pludselig en anden sag. Vi har en tendens til at være meget fokuserede på det igangværende afsnit af “Kongerne af Paradise Hotel”. Dermed glemmer vi, hvad det rent faktisk er, vi har gang i; nemlig at forsyne vores krop med benzin. Og det har en ærgerlig effekt på vores fordøjelse. Der sker simpelthen det, at vores krop ikke opfatter, at den skal til at fordøje og optage alle de lækre stoffer, som stilles til rådighed for den. Du får altså mindre ud af den mad, som du spiser, når du bliver stimuleret af udefrakommende elementer (tv, computer, Thomas Buttenschøns hår).

De hepper på, at Knaldperlen scorer i næste sæson

Flere undersøgelser viser desuden, at du ved at kigge på den mad, du spiser, automatisk vil spise mindre. Hjernen registrerer ikke mæthed ud fra kalorier, eller hvad din krop “har brug for”, men ud fra visuel stimulans. Derfor kan du, ved at kigge på din mad under konsumering, sørge for, at hjernen hurtigere aktiverer mæthedsfølelsen. Vi laver et simpelt regnestykke: Din krop + mindre mad = mindre krop. Du kan altså tabe dig ved at kigge på maden, når du indtager den.
Det visuelle i fordøjelsesprocessen kan ikke undervurderes, og netop dette kan du også udnytte på en anden måde:

 

#4: Se andre spise usundt

Med mindre du har en hungrende mad-fetish, er det formentlig ikke noget, du har prøvet før (see what I did there? “hungrende”, fordi– ja, okay…). Men det viser sig, at det har en effekt på dit vægttab at kigge på andre, der indtager usund mad.

“Yolanda, imma get real with you. This sandwich tastes like shit.”

En undersøgelse fra Yale-universitetet har vist, at det har en mættende effekt at se andre spise fedtet mad. Før skrev jeg, at man ikke skal stimuleres af udefrakommende elementer under spisning, men det har en undtagelse. Hvis du ser på folk, der spiser meget fed og usund mad, producerer din krop nemlig et mæthedsgivende stof. Du vil altså føle dig mæt efter en mindre mængde mad end ellers. Så hvis du kigger på nogen, der spiser en pizza-burger med skammeligt meget ost, mens du drikker din broccoli-smoothie, burde du kunne tabe dig et par ekstra kilo.

 

#3: “Negative calories”

Her er der ikke tale om misfornøjede eller pessimistiske kalorier, men derimod om en række madvarer, der har bærer en særlig effekt kaldet “negative calories”.

Det er ikke sådan en kalorie, der er tale om…

Magien (om man må være så fræk) ved negative kalorier er, at din krop forbrænder mere ved at forsøge at nedbryde maden, end den rent faktisk får ud af den. Hvis din krop bruger 100 kalorier på at skaffe 50 kalorier fra maden, kan man snakke om “negative calories”.

Det siger sig selv – som dine kærlighedshåndtag også vidner om – at pizza, bøf, sovs og smørstænger ikke går under kategorien “negative calories”. Funktionen “negative calories” er derimod forbeholdt råvarer som selleri, broccoli, hvidkål og salat. Det er lidt kedeligt, men hvis du virkelig gerne vil tabe dig, kan det være ganske rart stadig at have muligheden for at putte noget ind. Hvis alternativet er at sulte sig, kan du i hvert fald overveje de grønne råvarer…

Der er dog én anden ting, der også går under betegnelsen “negative calories”. Det er den mest effektive, hvis man regner kalorier ind vs. kalorier forbrændt. Du tror det ikke, når jeg siger det, men det er vand. Iskoldt vand. Når din krop skal varme vandet op, forbruger den en masse energi, og da vand stort set ikke indeholder noget energi, kan du trække det direkte fra som “workout”. En anbefaling herfra lyder på at drikke 3 x 0,4 l iskoldt vand dagligt. Første gang mellem morgenmad og frokost, anden gang mellem frokost og aftensmad, og den sidste gang inden du går i seng. På den måde holder du en konstant forbrænding gennem hele dagen, hvilket måske kan hjælpe dig med at smide de ekstra kilo.

 

#2: Sov sødt lille Jumbo

Har du problemer med en evig småsult, der altid kommer i vejen for dit vægttab, kan det måske skyldes, at du sover for lidt eller for dårligt. Ifølge en forsker ved “Atlanta School of Sleep Medicine”, kan søvnmangel have en negativ indflydelse på det hormon, der skal få os til at føle mæthed. Mere søvn vil altså betyde, at du vil føle dig mere mæt i løbet af dagen, og trangen til den ekstra Snickers vil være mindre.

“Bedste. LSD. Ever.”

Et andet vigtigt argument for den gode søvn har med forbrændingen at gøre. Det viser sig nemlig, at din forbrænding vil være langt lavere en dag, hvor du ikke har sovet de anbefalede 8-9 timer.
Skal du lytte til dette råd, kan du altså med god samvittighed tage en ekstra time i drømmeland. Om din chef vil tage det som en gyldig undskyldning, må du selv stå til regning for.

 

#1: *Sniff* *sniff*

“Mmmhhh, smells good man”

Det sidste – og mest ukonventionelle – råd handler om lugtesansen. Rådet går i alt sin enkelthed ud på, at du skal lugte til forskellige ting. Ifølge en undersøgelse ved “Smell & Taste Treatment and Research Foundation” i Chicago kan man blive mæt af at lugte til bananer, æbler og pebermynte. Et forsøg med over 3000 frivillige har vist, at jo mere de lugtede til de tre ting, jo mindre sultne blev de. Teorien er, at kroppen bliver snydt til tro, at den har spist det, den lugter til, hvorfor man oplever mæthedsfølelse.

Og således konkluderes min undersøgelse i “5 råd til vægttab, du aldrig har hørt før”. Ovenstående er selvfølgelig ikke den ideelle måde at få en sundere og slankere figur. Det er 5 sjove råd i en underholdende artikel, hvor et par af dem måske kan bruges i dine daglige rutiner. Trods snak om “negative calories” er det stadig vigtigt at få en varieret kost med protein, kulhydrater og fedt. Hvis du er seriøs omkring dit vægttab, bør du uden tvivl også dyrke motion.