Få sixpack: Her er de 5 bedste øvelser!

Det ultimative tegn på “den gode (mande)krop” er sixpacken. Det kræver hårdt arbejde og dedikation til både træning og kost, hvis du vil anlægge en sixpack, der får kvinderne til at vende sig efter dig. Vi har samlet vores 5 favoritøvelser på denne lille liste. Hvilke du tager i brug, hvor tit du laver dem osv., må du finde ud af med dig selv. Et par gange om ugen og en ordenlig kostplan, så skulle der være god grobund for at få sig en voldsom bug.

Sixpack
“Jeg er klar til sommer. Hvad med dig?”

1. Mavebøjninger

Vi starter med en klassiker. Helt almindelige mavebøjninger er første skridt på vejen mod den perfekte sixpack.

mavebøjninger
“Og 101, 102, 103…”

Hvis du er i god form, kan du formentlig lave rigtig mange gentagelser uden de store problemer. Tag en vægtskive på brystet, så det bliver hårdere. Det får du langt mere ud af.

 

2. Leg raises

Armene ned langs siden. Benene strakte. Op og ned.

Et af de store problemer, jeg har haft i jagten på den flotte mave, har været, at det primært var de to øverste af de seks “packs” i sixpacken, der var fremtrædende. Det kan afhjælpes med øvelser, hvor det er benene, der er i bevægelse. Her skifter fokus til de nederste mavemuskler (selvom de stadig alle er i spil).

 

3. Dragonflags

Skal det være virkelig hårdt, skal du have fat i dragonflags. I Rocky laver Stallone dragonflags for at blive kampklar, så mon ikke det skulle være en indikator for, at det virker.

“Hvis jeg kan lave dragonflags, kan jeg også smadre en russer i boksning”

Øvelsen kræver lidt tilvænning og en masse øvelse at perfektionere. Lav den ved en rippe, så du har noget at holde i. Forsøg at komme så højt op på skuldrene som muligt og sænk langsomt hele kroppen som et stift bræt. Det er absurd hårdt, men også virkelig givende!

 

4. Oblique Twists (“Woodchoppers”)

Det er vigtigt også at få trænet sidemavemuskulaturen, når du jagter den perfekte mave. En virkelig god øvelse til netop dette er Woodchoppers.

Be. Fabolous.

Se den yndige mand ovenfor lave dem på Youtube her (Åbner i ny fane).

Grundlæggende handler det om at sæt kablet i navlehøjde (måske lidt over) og køre en side af gangen. Prøv at bevæge dine albuer så lidt som muligt, så det udelukkende er med maven, du trækker i kablet.

 

5. Side Bends

Stil dig med den modsatte hånd i siden, og føl dig som Superman

Lige en øvelse mere til sidemaven, og så skulle vi være færdige. Tag en kettlebell, vægtskive eller dumbbell i den ene hånd. Bøj dig ned til den ene side, du har vægten i og rejs dig op til ret position. Gentag 8-10 gange og skift side. En virkelig god øvelse, som du ikke må snyde din sidemave (og core generelt) for.

 

Sixpack kommer ikke af sig selv

Husk selvfølgelig, at sixpacken ikke sidder der efter en første uges træning – og sikkert heller ikke den næste. Det tager tid og viljestyrke til at fortsætte, når det bliver kedeligt. Derudover er det vigtigt, at du får den nødvendige protein efter træning, hvilket du kan læse om i andre indlæg.